theme_1a.jpg
theme_1b.jpg
theme_1c.jpg
theme_1d.jpg
theme_1e.jpg
 Nederlands franšais

Veelgestelde vragen

Regelmatig krijgen wij vragen over stoppen met roken. Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen.

Zit het antwoord op jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.

 

1. Ik wil wel stoppen maar ben zo bang dat ik niet gemotiveerd genoeg ben.
Hoe weet je nu of je voldoende gemotiveerd bent? In feite is iedere roker gemotiveerd om te stoppen.  Alleen is er iets wat de motivatie in de weg zit, en dat is namelijk je gedachten erover (angst). Je hebt als roker toch het idee dat als je gaat stoppen:

  • het leven toch wat minder compleet zal zijn
  • je bij sociale gelegenheden - café, feestjes, etentjes - toch iets zult missen
  • je ongemakkelijke, emotionele of stressvolle situaties minder goed zal kunnen hanteren
  • je je minder goed zal kunnen concentreren
  • het toch wel niet zal lukken
  • je eerst door een paar verschrikkelijke weken heen moet voordat het leven weer een beetje gewoon gaat worden
  • je altijd heel dik gaat worden

Met de Carr-methode wordt duidelijk dat het heel begrijpelijk is dat een roker met dat soort ideeën (of beter gezegd dat soort angsten) rondloopt; dat komt door de geraffineerde werking van de stof nicotine. Tegelijkertijd wordt met deze methode ook duidelijk dat al deze angsten op misverstand berusten. Op het moment dat je dat doorkrijgt voel je je angst verminderen en komt daar je eigen wens en motivatie om te stoppen voor in de plaats.


2. Ik ben wilskrachtig, heb doorzettingsvermogen. Maar als het om stoppen met roken gaat, lijken al die eigenschappen opeens verdwenen. Hoe komt dat?
Dat komt omdat roken geen gewoonte is, maar een verslaving. Veel rokers denken dat het roken voornamelijk gewoonte is. Een gewoonte verander je echter heel gemakkelijk, zeker als daar goede redenen voor zijn. Maar als je snapt hoe het verslavingsmechanisme werkt, ga je opeens doorzien hoe de nicotine je steeds op het verkeerde been heeft gezet.

3. Ik ben bang dat ik de gezelligheid zal missen.
Rook in je longen zuigen en die vervolgens weer uitblazen heeft niets met gezelligheid te maken. Waar het op neerkomt is dat je, door je nicotineverslaving, niet optimaal kunt ontspannen zonder sigaret. Dus je bent gaan geloven dat de sigaret iets aan de gezelligheid toevoegt. Niet-rokers hoeven echter niet te roken om zich ontspannen te voelen in gezellige situaties.

4. Ik heb het boek gelezen en ben moeiteloos gestopt. Toch ben ik op een gegeven moment weer gaan roken. Ik heb het boek opnieuw gelezen, maar nu werkt het niet meer. Heeft een bijwonen van een training dan nog zin?
Ja, dat heeft wel degelijk zin en is zelfs erg aan te raden. In de trainingen zitten altijd ook mensen die gestopt zijn na het lezen van het boek, maar na verloop van tijd toch weer begonnen zijn met roken. Kennelijk is er dan iets dat niet helemaal duidelijk was geworden. In de trainingen worden bepaalde belangrijke mechanismen verder uitgewerkt, wat een beter houvast geeft, juist ook op langere termijn.

5. Ik kan me niet voorstellen dat er geen wilskracht aan te pas komt.
Als je bedoelt of het stoppen met roken helemaal vanzelf gaat, en werkt als een soort wondermiddel, dan is het antwoord: nee, van een verslaving afkomen gaat nooit vanzelf. Toch zul je merken dat als je het boek zorgvuldig leest, of als je een training bijwoont, 'stoppen' iets heel vanzelfsprekends wordt. Hierdoor hoeft de roker geen gevecht met zichzelf te leveren. Het is juist dat gevecht dat altijd zo'n wilskracht kost. Met deze methode hoef je niet te vechten.

6. Ik kan heel makkelijk een hele dag (of een paar dagen, of een paar uur) niet roken. Dan ben ik dus toch niet zo heel erg verslaafd? Waarom kan ik dan toch niet stoppen?
Er wordt altijd gedacht dat iemand die weinig rookt, of iemand die af en toe rookt, gemakkelijker zou kunnen stoppen dan iemand die veel rookt. Dat is een van de vele misverstanden die er rondom het roken bestaan. Het is zelfs zo dat het voor mensen die weinig roken, of voor 'gelegenheidsrokers' juist moeilijker kan zijn om te stoppen. In de training wordt ook 'gelegenheidsrokers' duidelijk waarom ze - onnodig - zoveel moeite hebben om definitief te stoppen.

7. Ik heb bij een vorige stoppoging erge last gehad van ontwenningsverschijnselen. Daar ben ik nog steeds erg bang voor.
Naar alle waarschijnlijkheid is het de verwarring in je denken geweest die een veel grotere rol speelde bij het ervaren van de ontwenningsverschijnselen dan je je waarschijnlijk realiseerde. Wij krijgen heel veel brieven van mensen die met het boek gestopt zijn of met een training, en bijna iedereen zegt spontaan dat de ontwenningsverschijnselen erg meevielen.

8. Ik ben bij vorige stoppogingen heel erg aangekomen. Hoe kan het dat dat na het bijwonen van de Carr-training niet gebeurt?
Als je met de verkeerde gedachtegang stopt, blijf je met het idee rondlopen dat je niet meer 'mag' roken, dat je jezelf iets hebt ontzegd en dat je iets vervangends nodig hebt. Dat is het kernprobleem. Dan ga je snoepen en tussen maaltijden door eten. Dan word je dikker en voel je je daar weer vervelend over. Mocht je toch wat aankomen door het weer normaal worden van de stofwisseling of omdat je tijdens de maaltijd meer eet omdat het eten je nu weer lekkerder smaakt, dan is dat geen reden tot grote zorg. De ervaring leert dat als je je vaste eetgewoonten aanhoudt, dat eventuele tijdelijk extra gewicht naar alle waarschijnlijkheid vanzelf weer verdwijnt.

9. Ik ben bang dat ik zo'n anti-roker word. Hoe kan ik dat voorkomen?
Het zal je opvallen dat mensen die met de Carr-methode gestopt zijn juist heel tolerant zijn ten opzichte van rokers. Het anti-roken gedrag zie je vaak bij mensen die met de wilskrachtmethode gestopt zijn. Ze roken dan wel niet meer, maar ze zijn eigenlijk jaloers op rokers omdat ze met het idee blijven rondlopen dat ze niet meer 'mogen' roken.